Dette skjer med kroppen din hvis du spiser havregryn HVER dag!

110780

At frokosten er dagens viktigste måltid er vel noe de fleste av oss har fått med oss. En god, sunn frokost kan virkelig gjøre en stor forskjell.

Havre er blant de mest konsumerte kornene i verden, på grunn av sitt høye innhold av proteiner, vitaminer, karbohydrater og næringsstoffer.

I tillegg til at det er godt og mettende, er det en lang liste med grunner til å spise mer havregryn. Dessuten  er det billig, og kan spises året rundt.

1. Blodsukkeret

Havre inneholder betaglukaner, som bidrar til å senke kroppens kolesterol. Betaglukaner er et fiber som ligger rett under havregrynets skall.

2. Forebygging av tykktarmkreft

De fleste studier viser at et daglig inntak av havregryn reduserer risikoen for tykktarmkreft. Nesten 2 millioner mennesker har vært med i de omfattende studiene.

3. For vekttap

Journal of American College of Nutrition har publisert en studie der en gruppe mennesker spiste havregryn til frokost, mens en annen gruppe spiste frokostblandinger.

Begge måltidene inneholdt 363 kalorier, men de som spiste havregryn følte seg imidlertid mette lengre, og hadde derfor lettere for å gå ned i vekt.

4. Gir mer energi

Havre er rik på karbohydrater som gir kroppen verdifull energi. Havregryn er derfor perfekt som frokost.

I tillegg til karbohydrater inneholder havre både B og E vitamin, som hjelper kroppen å holde sykdommer unna.

5. Mot hjerte- og karsykdommer

Studier ved Harvard University viser at det er mindre sannsynlig for folk som spiser havre å få hjertesykdommer.

Kvinner som spiste 2-3 porsjoner med fullkornhavre daglig hadde 30 prosent mindre sannsynlighet for å dø av hjerteinfarkt eller andre hjertesykdommer, enn de som spiste en porsjon eller mindre.

6. Inneholder mye protein

Havregryn er overlegen når det kommer til balansen mellom proteiner, fettsyrer og aminosyrer.

En porsjon (ca 8 ss) havregryn gir deg 15 prosent av det anbefalte daglige inntaket av protein. Perfekt hvis du prøver å spise mindre kjøtt.

7. God for fordøyelsen

At fiber er bra for fordøyelsen er det mange som vet fra før. Det er anbefalt å spise 25-35 gram fiber hver dag.

En porsjon havregryn inneholder 1/5 av det daglige inntaket. Start dagen med havregryn, og du er allerede på god vei.

Fibrene bidrar til å holde tarmene i gang, og forhindrer forstoppelse. Dessuten føler du deg mett lengre.

8. Bra for huden

Havre finnes allerede i de fleste hudpleieprodukter. Nå viser studier at det også er bra for hudsykdommer som eksem og betent hud.

9. Inneholder masse antioksidanter

Havre inneholder mange antioksidanter, hvorav den ene er avenanthramide, som bare finnes i havre – og som har flere gode egenskaper.

Den kan hjelpe mot kløe og betennelse, og bidrar til å senke blodtrykket.

Etter å ha lest dette vil jeg definitivt begynne å spise havregryn oftere. At det er en god frokost er ingen stor hemmelighet, men at det hadde så mange fordeler visste jeg ikke. Men husk at du alltid bør velge fullkornhavre.

Hvis du ønsker å variere litt, finnes det utallige måter å friske opp retten på. For eksempel med litt eple, rosiner og kanel på en kald høstdag? Eller med nyplukkede jordbær og blåbær på en varm sommerdag?

Del gjerne denne artikkelen slik at flere får med seg de mange fordelene ved å spise havregryn!