6 faresignaler på at kroppen din trenger mer kalium. Dette er noe ALLE bør vite!

14141

Kalium er et grunnstoff som har en enormt stor betydning for cellene i kroppen vår – særlig for muskelceller, som for eksempel i hjertet.

Det betyr at et lavt kaliumnivå kan ha alvorlige innvirkninger på kroppen og helsen din. Mangel på kalium kan blant annet skape muskelsvakhet og kramper.

Omtrent 98 prosent av kroppens kalium er i cellene, noe som betyr at eventuelle små forandringer kan ha ødeleggende konsekvenser for nerver, muskler og hjerte.

Derfor mener vi at det er viktig å hjelpe hverandre, ved å dele denne informasjonen, slik at flere mennesker kan lære om symptomene på lavt kaliumnivå i kroppen.

Her er 6 varseltegn alle burde kjenne til:

1. Forstoppelse
Kaliummangel kan ha stor innvirkning på kroppens funksjoner, inkludert fordøyelsessystemet. Det kan resultere i at magen føles oppblåst, og at du får kramper.

Husk imidlertid at kaliummangel ikke nødvendigvis trenger å være årsaken til mageproblemer. Sørg derfor å være obs på inntaket av mat som i seg selv kan forårsake oppblåst mage.

2. Muskelsvakhet
Muskelsmerter, prikking og kramper kan være tegn på at kroppen trenger mer kalium.

3. Hjertebank
Som tidligere nevnt, påvirker kalium musklene, spesielt hjertet. Hjertebank og uregelmessig hjerterytme kan derfor være et resultat av lavt kaliumnivå.

Når kaliumbalansen endres, blir det vanskeligere for hjertet å pumpe blod til kroppen, og hjerteslagene blir færre eller uregelmessige.

Sørg for å få i deg rikelig med kalium, slik at du reduserer risikoen for hjertesykdom og hjerneslag.

4. Konstant tretthet
Hvis du føler deg veldig sliten, selv om du har sovet godt, kan det være et tegn på kaliummangel.

Hver celle i kroppen trenger kalium, men hvis kaliumnivået i kroppen avtar, vil det påvirke dine fysiske og mentale evner, sier ernæringsfysiolog og ekspert Jill Brill.

5. En stikkende følelse
Kalium fremmer nervesystemets helse. Hvis du mangler dette mineralet, opplever du mer irriterende «nålestikk» og en kriblende følelse på kroppen, skriver magasinet Womens Health.

6. Høyt blodtrykk
Kalium utvider blodårene, så ved kaliummangel vil de trekke seg sammen. På lang sikt vil det få blodtrykket til å stige.

De fleste er uvitende om at de får høyere blodtrykk, men i noen tilfeller kan det føre til hodepine.

Slik unngår du å få kaliummangel:
Det er uvanlig å bruke kaliumtilskudd. Prøv heller med høyt inntak av frukt, grønnsaker og juice. Det burde være nok.

Matvarer med mye kalium:
– Frukt
– Meieriprodukter (spesielt melk og surmelk)
– Rotgrønnsaker og nøtter
– Kjøtt
– Nype
– Soyabønner
– Gurkemeie (inneholder 97% av det anbefalte daglige inntaket, hvis du spiser 100 gram)

Lærte du noe nytt av denne artikkelen?

Del gjerne informasjonen videre på Facebook, så flere får med seg hvor viktig kalium er!